
Janez Mohorič
Zadeva: KNJIGA – ZAKAJ STE NAS KAZNOVALI – (Prof. dr. Šime Ivanjko) druga dopolnjena izdaja , za Vašo seznanitev in v našo pomoč.
Ob izdaji knjige Zakaj ste nas kaznovali, uvodne misli prizadetih podjetnikov
Leta 1999 je Republika Slovenija sprejela ZFPP – Zakon o finančnem poslovanju podjetij, (Url. RS št. 54/1999), s katerim je država posegla v pridobljene pravice podjetnikov in družbenikov, z veljavnostjo za nazaj, za več kot 10 let uzakonila prenos obveznosti iz pravne osebe na fizične – podjetnike in družbenike. Po statistiki ministrstva za gospodarstva je bilo v RS do Marca 2007 izbrisanih nekaj več kot 50. 000 pravnih oseb. Vsi ustanovitelji omenjenih podjetij so imeli pravnomočno odločbo sodišča, da ne odgovarjajo z svojim premoženjem, država si je prilastila ogromno zasebnega premoženja izbrisanih podjetnikov – družbenikov, terjatve izbrisanih družb pa so bile poklonjene izbrisanim dolžnikom.
Knjiga obravnava vsa obdobja, ko so nasilno izbrisani podjetniki skušali dokazati, da jim je bila storjena krivica. DZ – parlament je večkrat sprejel nekakšne popravke – rešitve, pa nikoli ni bil uspešen, leta 2021 pa je DZ sprejel ZOKIPOSR – Zakon o odpravi krivic zaradi izbrisa pravnih oseb iz sodnega registra, (Url. Št. 186/2021), kot končni tekst zakona ponovni ni opravičil kakršnekoli odškodnine prizadetim. Predlog ZOKIPOSR je bil v temeljih koncepta spremenjen z amandmaji, (neverjetna moč lobijev), sam zakon pa v treh letih ni omogočil niti ene odškodnine prizadetim.
Najbolj v nebo vpijoče pa so še vedno aktivne izvršbe naših prizadetih, izvršbe se še vedno izvajajo. Pravosodje z vso svojo močjo položaja dokazuje prizadetim, da je močnejša od majhnih ljudi, prizadetih. Ja, ZOKIPOSR je dobesedno v posmeh prizadetih izbrisanih podjetnikov – družbenikov, niti eden odškodninski zahtevek ni bil odobren.
ŠOKANTNO – po več kot četrt stoletja pa so bili pridobljeni še dokumenti iz arhiva vlade RS o postopku nastajanja ZFPP, predlog od začetka postopka do poslanega v DZ, ni vseboval najbolj spornih točk 4. in 5. točke 27. čl. predloga ZFPP, točki, ki sta osnova za prenos obveznosti z veljavnostjo ZFPP za nazaj. Ti dve točki sta se pojavili v tekstu med potjo iz vladne palače v DZ – Parlament, kdo jih je podtaknil ugotavlja tudi pristojno tožilstvo RS. 4. in 5. točka 27. čl. ZFPP je temelj za prenos obveznosti iz pravne osebe na fizično z veljavnostjo za nazaj in temelj za neusmiljeno rubljenje zasebnega premoženja.
Danes nam ne gre več samo za odškodnino, gre se za človeka dostojno življenje, gre se za pravno državo, gre za spoštovanje pravil, na katere smo se obvezali ob vstopu v EU, gre se za odnos do sočloveka, empatije pravosodja – oblastnikov do šibke – nezaščitene stranke. Mi – večina oškodovanih imamo tako ali drugače popolnoma uničeno življenje, četrt stoletja dokazovanja in neverjetnega boja z »pravosodnim sistemom«, kateri nas sploh ni obravnaval kot ljudi, več kot četrt stoletja se počutimo kot smeti.
Ob ugotovitvah podobnega primera v Angliji »Baest proti pošti«(št. zadeve No:HO16X01238, HO17X02637 in HO17X4248),Nevtralna št. zadeve; (20191EWHC 3408(OB), primer je neverjetno podoben našemu, pravosodni sistem je pozabil na ljudi in ščiti samo močnejšega.
Z vsem dolžnim spoštovanjem
Janez Mohorič
Pripis:
Knjigo smo poslali na več kot 70 naslovov, tako domačim, kot tujim pravnim ekspertom.
Uvodne misli avtorja knjige, prof. dr. Šime Ivanjka
25 let boja za pravico – še vedno brez rešitve!
Že četrt stoletja traja boj več tisoč oškodovanih za odpravo škodljivih posledic Zakona o finančnem poslovanju podjetij iz leta 1999, ki je prizadel družbenike in delničarje malih gospodarskih družb na način, ki ga ne pozna nobena sodobna država. Kljub številnim prizadevanjem, ki so podrobneje dokumentirana v monografiji Zakaj ste nas kaznovali? (2021), po 25 letih še vedno ni videti konca. Razlog za to je pomanjkanje politične volje oblasti, da bi se soočila z eno največjih napak slovenskega zakonodajalca oziroma z zlorabo moči s strani ene ali več oseb, ki so svojo pozicijo izkoristile zaradi povezanosti pravne stroke s političnimi interesi določenih struktur.
V drugi, dopolnjeni izdaji v angleškem jeziku Why Have You Punished Us? (2025) je v ospredju po 25 letih razkrita strogo varovana skrivnost, da je bila določba o prenosu obveznosti izbrisanih družb na družbenike in delničarje v Zakonu o finančnem poslovanju podjetij leta 1999 pripisana v 27. členu – mimo vedenja vlade in šele po tem, ko je vlada že sprejela dokončno vsebino predloga zakona.
Monografija v angleščini podrobneje obravnava tudi vprašanje, kako je v pravni državi sploh mogoče, da je zakonodajalec s sprejetjem Zakona o odpravi krivic zaradi izbrisa pravnih oseb iz sodnega registra v obdobju od 23. julija 1999 do 15. januarja 2008 (ZOKIPOSR) priznal odgovornost za povzročeno škodo več desettisočem oškodovancem – z zakonsko obvezo plačila odškodnine v višini 60 odstotkov nastale škode – vendar v treh letih veljavnosti zakona ni bil pozitivno rešen niti en odškodninski zahtevek. Ustavno sodišče je ugotovilo, da je ZOKIPOSR nerazumen zaradi amandmajev, ki so v zakon vnesli pogoje, ki jih ni mogoče izpolniti. Zakon z vidika ciljev, ki ji jih naj bi uresničil plačilom odškodnine , pa ni v neskladu z ustavo. Kljub temu, da je pripravljena novela zakona, nobeno ministrstvo ne želi vložiti predloga v zakonodajni postopek.
V preteklih 25 letih so se oškodovanci obrnili na vse pristojne institucije, podali številne pobude ter sodelovali v sodnih in zakonodajnih postopkih, vendar učinkovite rešitve še vedno ni.
Ta dolgotrajni spor, povzročen z opisanim koruptivnim dejanjem, ne kaže le na sistemske pomanjkljivosti, temveč tudi na neodzivnost odgovornih, ki zavlačujejo proces odprave storjenih krivic. Ustavno sodišče je sicer presojalo ustavno skladnost zakona in ugotovilo, da ni v neskladju z Ustavo, vendar je zakon nerazumljiv in neizvedljiv.
Ob tem prizadeti opozarjajo, da vsako nadaljnje zavlačevanje pomeni poglabljanje neenakosti in trpljenja prizadetih. Zahtevajo takojšnje ukrepanje pristojnih organov, da se odpravi krivica in omogoči dostojanstveno življenje vsem, ki jih je prizadel ta zakon.
Pozivamo vse deležnike, medije in širšo javnost, da se pridružijo našim prizadevanjem in podprejo rešitve, ki bodo temeljile na pravičnosti in spoštovanju človekovih pravic.
Prav tako pozivamo pristojne državne institucije in širšo javnost, naj zahtevajo odgovornost in rešitve za nastalo situacijo. Institucije, odgovorne za nadzor nad izvajanjem zakonodaje, naj ukrepajo odločno ter zagotovijo, da se škodljive posledice sporne določbe odpravijo in da se podobni primeri v prihodnje ne ponovijo. Širša javnost naj bo pozorna na to problematiko ter glasno zahteva od odgovornih ustrezna pojasnila in konkretne ukrepe, ki bodo zaščitili prizadeto skupino in povrnili zaupanje v pravičnost zakonodajnega procesa.
Za konec ponovno poudarjamo, da so negativne posledice omenjene določbe resnične in trajajoče, zato je skrajni čas za odgovorno ravnanje. Izmikanje odgovornosti ne more izbrisati nastale škode. Le s prevzemom odgovornosti in s skupnimi prizadevanji za učinkovite rešitve lahko omilimo nastalo škodo ter preprečimo, da bi se takšne napake v zakonodajnem postopku ponovile.
V Mariboru, 15. 3.2025
Zasl. prof. dr. Šime Ivanjko